Växjö Damfotbollförening
Referat: Växjö DFF - Lidköpings FK
Vinst mot Lidköpings FK i Svenska cupen
2024-03-26 00:34

Det blev seger 6-1 (4-0) mot Lidköpings FK i Svenska cupen. Matchen spelades på Sportfältet och våra mål gjordes av Dessi (x3), Larkin (x2) och Elin. Samtidigt vann Häcken över Kristianstad med hela 7-2 och kniper därmed semifinalplatsen medan vi slutar tvåa i gruppen.

Avslutande gruppmatch i Svenska cupen och chans till avancemang om Kristianstad besegrade Häcken, samtidigt som vi vann med stora siffror mot Lidköping. Vi har inte tidigare varit i den situationen att vi kunnat spela för att nå semi i Svenska cupen. Samtidigt ödmjukhet inför uppgiften, fokus på vår match och inte bry oss om resultatet på Hisingen i Göteborg.

Stark publik i regnet på Sportfältet där vi får en fantastisk start. 1-0 redan efter två minuter, där Vickan frispelar Larkin. 2-0 i 8:e är snyggt, där Elin möter och skarvar på djupet till Vickan som åter når in till Larkin. Fem minuter senare kommer 3-0, när Larkin på vänsterkanten spelar fram till Dessi. Vi fortsätter hålla tempot uppe och i den 21:a minten gör vi 4-0, när Heidi når in med en längre boll till Dessi som gör sitt andra mål för kvällen. Vi fortsätter producera målchanser, där Vickan har en bra frispark i 25:e och Elin bjuder publiken på en konstspark i den 35:e. Men det blir inga fler mål innan paus.

Inför andra byter vi in Thordis och snackar om att fortsätta trycka på. Lidköping spelar dock smart och tar ner sin backlinje ytterligare. Vi får det svårare att komma igenom samtidigt som det ger bortalaget möjligheter till kontringar. På Lidköpings första hörna kommer lite oväntat 4-1 och nu ökar även bollinnehavet för våra motståndare. En märklig matchbild där vi plötsligt har svårt att komma till vettiga avslut. Med 20 min kvar hårdnar det ute på planen och Lidköping får tre gula kort inom loppet av fem minuter, varav tränaren får en varning. Här får vi äntligen tillbaka ett övertag och gör 5-1 i 84:e, där Thordis får i bollen till Dessi som därmed gör ett hat-trick. På stopptid trycker sedan Elin in slutresultatet 6-1 efter förarbete av Vickan.

Kunde sedan blivit ytterligare något mål i slutminuterna, men 6-1 står sig. Skall visa sig att vårt resultat inte blir avgörande för gruppsegern, där Häcken vinner stort mot Kristianstad med 7-2. Vi tackar Lidköping för matchen och önskar samtidigt Häcken lycka till i semifinalen. Bra jobbat tjejer och nu tar vi lite ledigt i påsk!

Målkalas i Uppsala2022-08-07 13:09
Mållöst i Alingsås2022-05-07 20:04